Metallisatie van bruggen

Op de Noorse bruggen wordt deze anti-corrosie-procedure standaard gebruikt sinds meer dan 50 jaar. Een goed gedocumenteerd voorbeeld is de Rombak-brug, een hangbrug over de Rombakfjord in de buurt van Narvik in Noorwegen. Met een lengte van 765 meter en een hoogte van 41 meter boven de zeespiegel is het een indrukwekkende constructie in een schilderachtige omgeving. De brug is vrijgegeven voor het verkeer in 1964. Nadat de eerste corrosiebescherming niet voldoende was gebleken, werd de brug in het begin van de jaren zeventig gerenoveerd. Het staaloppervlak is ter plaatse blootgelegd en gemetalliseerd met een zinklaag van ongeveer 100 micrometer dik en werd met een verfsysteem afgerond. De brug is sindsdien meerdere malen gecontroleerd op corrosie, de laatste inspectie  dateert van 2009, dus 39 jaar na het aanbrengen van de metallisatie. Er werd nog altijd geen corrosie vastgesteld.

Ook in België worden bruggen met metallisatie gerenoveerd.  De meest recentste zijn onder andere het viaduct van  Beez  en van Cheratte.

Terug naar overzicht

© 2019 Federatie van Metalliseurs van België. Privacy. Disclaimer. Cookies. Website by Webatvantage

Wachtwoord vergeten?

Deze website maakt gebruik van cookies!
Meer details over onze cookies kan je terugvinden in ons cookiebeleid